Het artikel "Architectuur en verbeelding: Solide en doordacht." Publicatie in Schooldomein.nl OLA ARCHITECTEN - ALEKSANDRA SUCHOWSKA

School

Geschreven door: Aleksandra Suchowska, CEO OLA Architecten

Hoe kun je in de architectuur van een onderwijsgebouw het thema ‘solide en doordacht’ herkenbaar en in de functionaliteitzichtbaar en voelbaar maken? 
Een solide en goed doordacht onderwijsgebouw belichaamt in de architectuur alle functies en behoeften voor de kinderen, zodat zij zich er thuis kunnen voelen. Als een tweede huis, ontworpen om te leren en zichzelf te ontwikkelen en te spelen. Ze besteden er het grootste deel van hun dagelijks leven. Naast een goed doordachte functionaliteit van een dergelijk ‘thuis’ moeten we de juiste materialen, afwerkingstechniek, verlichting en kleuren toepassen. Vanuit die functionaliteit van het creëren en het stimuleren van het thuisgevoel spelen de psyche en uitstraling van de vormgeving eveneens een belangrijke rol. We zien nu vaak dat door de overheersende rationele vormgegeven functionaliteit deze te sterk de overhand krijgt. Daarom is het van belang het effect van bepaalde vormgeving te noemen. Zoals een positieve uitstraling door bepaalde vormen van het gebouw en het interieur. Uit diverse studies blijkt dat kinderen die in vloeiende en ronde vormen bezig waren, daar een blij gevoel van kregen en er rustig van werden.
Ronde vormen versterken daarmee de community vorming. Bij rechtlijnige en hoekige vormen zien we in observaties een instinctieve reactie ontstaan van: verdelen, indelen, dit is van mij en dat is van jou. Het ontlokt duidelijke scheidingslijnen in denken en doen, die daardoor vaak uitlopen op een conflict. Als we solide en doordacht onderwijsgebouwen met alle functies vorm willen geven is het van belang daarmee in de ontwerpfase rekening te houden. Dat resulteert in meer rust, creativiteit, productiviteit, geluk, gezondheid en community vorming. De vorm van de architectuur en de inrichting van het gebouw zijn van invloed op onze mentale
en fysieke toestand.

www.schooldomein.nl

date article